2008. május 13., kedd

Királylány a rajzokon

Anna újabban megállás nélkül királylányokat rajzol. Egyik szebb, mint a másik, egyre jobban kidolgozottak, egyre színesebbek. Egyik-másik érdekessége, hogy az előre megrajzolt babának papírból saját készítésű ruhát, koronát, kötős cipőt vágott és ráragasztotta. Ilyesfajta ötletek egyre gyakrabban pattannak ki a fejéből, van, hogy csillámporral is megszórja a ruhát, van, hogy anyagdarabkából készíti el, van, hogy pomponokat és ki tudja még mi mindent ragaszt rá. A legújabb képeken a királylány egyszerre tündér is, varázspálcát tart a kezében. (képeket még nem tudok feltenni...)

S hogy miért királylány? Természetesen most jár Anna a nagy "tündérmesék-korszakban", de ennek is megvan a pszichológiai háttere, miértje.
Nagyon szeretem Molnár V. József könyveit, az 'Ég és Föld ölelésében' című munkájában egy teljes fejezetet szán a királylányoknak.
Tapasztalatai szerint a 6-7 esztendős lányokban megnő az eredendő, "lelkükben fészkelő anyaság iránti szűz vágyakozás". (Anna 4 és fél éves, de nagyon sok megnyilvánulásában kifejezésre jut ez az anyaság iránti ösztönös vágy, ez nem csak a babák dajkálásában nyilvánul meg, de az érdeklődésének középpontjában is most a szülés-születés, csecsemőgondozás áll). A királylány-alak gyakran földig érő haja azt az ösztönös gondoskodó szeretetet szimbolizálja, amellyel az anya előbb az anyaméhben, majd később a születés után öleli körül gyermekét. A korona a "szűz anyaságra" utal- az anyaság szentséges voltára. Erre a szentségre utal a földig érő szoknya, az azon ékeskedő díszek, Nap, virág, kereszt szimbólumok is (gyakran a koronát kerekített vonalakkal rajzolják- mintha tápláló anyamellek lennének)
Ez a kettős anyaság jelen van őshitünkben, a Boldogasszony képében.
A gyerekek tudattalanul mindig önmagukat formálják meg ebben a királylány-képben, ezért is fontos jelzés, milyennek ábrázolják rajzaik királylányát. A rövidebb haj, kidolgozatlan szoknya-ruha például utalhat arra, hogy az előttük álló anyaminta nem ösztönösen gondoskodó. A királylányt körülvevő környezet, a pillangók, nap, madarak, virágok, kék ég, glória mind-mind az anyaság szent szimbólumai, az anyai jóság, szeretet kifejezésének eszközei.
"A királylány alak, az anyaságot örökkön óhajtó szentséges nőség egyben 'életfaképlet' is. Az életfa képzete, képe, képlete ősidőktől meghatározó eleme a szerves műveltségnek:szerkezete, gyümölcse az élet teljességét kínálja, adja...."

Nincsenek megjegyzések: